Narrow your search

Library

SL (10)

UGent (7)

KU Leuven (6)

RoSa (4)

UAntwerpen (4)

VUB (4)

EHC (3)

KBR (3)

Odisee (3)

Thomas More Kempen (3)

More...

Resource type

book (10)

digital (1)


Language

English (6)

Dutch (4)


Year
From To Submit

2011 (2)

2009 (1)

2008 (2)

2006 (1)

2004 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 10
Sort by
Out of this world: why literature matters to girls
Author:
ISBN: 0807744662 Year: 2004 Publisher: New York Teachers College Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Romans, sprookjes, sciencefiction en griezelverhalen hebben allemaal één ding gemeen voor hun lezers, je wordt meegenomen naar een andere wereld. Je maakt kennis met allerlei fictieve personages die van alles beleven, ze slepen je mee in hun avonturen of belevingswereld. Maar hoe werkt zo'n identificatie precies voor meisjes? Volgens een gangbare leestheorie vereenzelvigen wij ons meestal met het hoofdpersonage van een boek. Als je meisjes wil emanciperen, laat ze dan een boek lezen met sterke, competente meisjes/vrouwen als hoofdpersonage zou je hieruit kunnen concluderen. In dit boek wordt deze stelling nader bekeken. De auteur ondervroeg meisjes van 8-16 jaar naar hun leesgedrag. Meisjes identificeren zich met verschillende personages en niet enkel met de vrouwelijke. Het leesplezier is juist de ervaring om het verhaal vanuit verschillende invalshoeken te lezen. Meisjes lezen in de eerste plaats een goed verteld verhaal. Verhalen die weinig of niets met hun eigen leven te maken hebben genieten de voorkeur.


Book
Iedereen leest! Een doorgaande leeslijn voor meisjes én jongens : bijdragen aan het gelijknamige symposium op 27 januari 2010
Authors: ---
ISBN: 9789461670298 Year: 2011 Publisher: Tilburg Tilburg University

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De laatste jaren maakte men zich zorgen over het leesgedrag van jongeren. Lezen ze nog wel? Jawel er wordt door onze jeugd nog volop gelezen, zo blijkt uit onderzoeken. Anders dan vroeger neemt het lezen van het computerscherm toe. Niet veranderd zijn de verschillen in leesgedrag tussen jongens en meisjes. Deze laatsten lezen niet alleen meer dan de jongens maar zij kiezen ook voor andere boeken. Het Tilburgse symposium over lezen, jeugdliteratuur en leesonderwijs besloot voor haar vijfentwintigste editie het verschil in leesgedrag tussen meisjes en jongens als thema te nemen. Verschillende vragen werden opgeworpen: waar komen die leesverschillen vandaan? Zijn ze aangeboren of aangeleerd? Wanneer ontstaan deze verschillen? Natuurlijk de belangrijkste vraag: hoe kan hieraan verholpen worden? Al deze vragen worden meegenomen in de verschillende bijdragen van het symposium die in deze uitgave gebundeld zijn.


Book
Private practices: girls reading fiction and constructing identity
Author:
Year: 1994 Publisher: London Taylor & Francis

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
De stralende lezer : wetenschappelijk onderzoek naar de invloed van het lezen
Authors: --- ---
ISBN: 9789059725447 Year: 2011 Volume: 17 Publisher: Delft Eburon

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bundel wetenschappelijke artikelen (deels Engelstalig) over het belang van lezen en hoe lezen kan worden toegepast in onderwijs en opvoeding. Bundel wetenschappelijke artikelen (deels Engelstalig) over het belang van lezen en hoe lezen kan worden toegepast in onderwijs en opvoeding. Voor vakcollecties jeugdliteratuur.


Book
Uses of literature
Author:
ISBN: 9781405147231 9781405147248 1405147237 1405147245 Year: 2008 Volume: *5 Publisher: Malden, MA ; Oxford, UK : Blackwell Pub.,

Why we read fiction : theory of mind and the novel
Author:
ISBN: 0814210287 081425151X 0814272630 9780814251515 Year: 2006 Publisher: Columbus, Ohio Ohio State University Press


Book
Connecting boys with books 2 : closing the reading gap
Author:
ISBN: 1283148013 9786613148018 0838990509 144161916X 9781441619167 9780838909799 0838909795 9780838990506 9780838990513 0838990517 Year: 2009 Publisher: Chicago : American Library Association,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Drawing on more than 20 years of experience, Sullivan shows how to reinvigorate the sense of excitement that boys felt when they first heard a picture book being read aloud.


Multi
Reader development in practice: bringing literature to readers
Authors: ---
ISBN: 1856049965 9781856049962 9781856046244 1856046249 1306342422 Year: 2008 Publisher: London Facet

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Who is the reader? How do we reach them, and why? To what extent are readers determining what libraries offer? How has that changed since the birth of reader development? And what impact has organizational development had on the publishing and promotion of literature? This edited collection covers all aspects of literature in relation to readership, exploring the chain of events connecting author and reader. It reflects on the challenges facing information professionals in reader development, looks at current promotion and partnership options, and offers new professionals and students fresh ideas, practical guidance and a firm underpinning knowledge upon which to build.These user-friendly and clearly structured contributions bring together the work of expert practitioners and academics from both theoretical and practical perspectives. Key topics include: regional partnerships and reader development strategies; social inclusion and accessibility; emergent readers and social regeneration; the roles of imaginative fiction in people's lives; imaginative literature for children and young people; imaginative literature for adults; reading and information technology; promoting books to readers; and, sharing the knowledge - developing reflective practitioners. This contemporary guide is essential reading for library and information professionals, students and researchers. It will also be of great value to students taking literature and publishing courses.


Book
Een boek is iets aangenaams : uitkomsten van een onderzoek over het imago van het boek in Vlaanderen en Nederland
Authors: ---
ISBN: 9072103688 9070000784 9789072103680 9789070000783 Year: 1998 Publisher: Berchem Amsterdam Vereniging ter Bevordering van het Vlaamse Boekwezen Koninklijke Vereeniging ter Bevordering van de Belangen des Boekhandels

Listing 1 - 10 of 10
Sort by